ŠVP „Jaro, léto, podzim, zima“
Vedení MŠ vypracovává školní vzdělávací program ve spolupráci s ostatními členy pedagogického týmu. Kontrolní a evaluační činnosti zahrnují všechny stránky chodu mateřské školy. Z výsledků jsou vyvozovány závěry pro další práci.
ŠVP „Jaro, léto, podzim, zima“ vychází z podmínek naší školy. Je dostatečně pružný a otevřený pro tvorbu TVP, které mají všechny třídy zpracovány. Školní program Jaro, léto, podzim, zima klade důraz na individuální, citové, socializační a vzdělávací potřeby ětí. Denní atmosféra je plná pohody, tvořivých aktivit s respektováním individuálních dispozic každého dítěte. Zajišťujeme nabídku vhodných vzdělávacích prostředků a podmínek pro děti.
TVP pro školní rok 2025/2026 jednotlivých tříd, představí naše paní učitelky:
Třídní vzdělávací plán (TVP) vychází ze školního vzdělávacího programu (ŠVP) „JARO, LÉTO, PODZIM, ZIMA“. TVP je tvořen integrovanými bloky se vzdělávací nabídkou a umožňuje učitelce pružně reagovat na individuální potřeby a dovednosti dětí podle jejich věku a zájmu a měnit ho podle své potřeby. Podporujeme všestranný rozvoj dítěte. Je pro nás prioritou, aby čas prožitý v MŠ byl pro děti radostí, příjemnou zkušeností a zdrojem dobrých a spolehlivých základů do života a vzdělávání. TVP jsou k dispozici k nahlédnutí u třídních učitelek a vedení FMŠ Na Výšinách.
TVP třída 1.D Želvičky “ Hrajeme si s želvičkou“ představuje plán činností pro třídu rozvržený na časové úseky a je součástí ŠPV „Jaro, léto, podzim, zima“. Při stanovení vzdělávací cílů vycházíme z potřeb a zájmu dětí a konkrétních podmínek třídy. Naše želvička “ Rozárka “ provádí děti celý školní rok. V rámci adaptace se zaměřuje na podporu duševní pohody a psychickou zdatnost. Prostřednictvím kreativních činností se stimuluje osvojování a rozvoj vzdělávacích dovedností – poznávání a učení. Zábavnou formou se dochází k rozvíji intelektu, řeči, jazyka, kreativity a sebevyjádření. Monika
TVP třída 1.C Medvíďata Po celý rok s medvídkem Béďou
Po celý rok s medvídkem Béďou
Třídní vzdělávací program „Po celý rok s medvídkem Béďou“ vychází ze školního vzdělávacího programu „Jaro, léto, podzim, zima“.
Zaměřuje se především na adaptaci dětí na nové prostředí a podporuje jejich všestranný rozvoj osobnosti – sociální, emoční, psychický i fyzický. Důraz je kladen na rozvoj emoční stránky dítěte, schopnost vyjadřovat a porozumět emocím, navazovat pozitivní vztahy a vytvářet pocit bezpečí a pohody.
Program vede děti k poznávání světa kolem nás, především k vnímání přírody a její ochrany. Rokem děti provází maskot třídy – méďa Béďa, který s každým novým ročním obdobím přináší úkoly a výzvy, díky nimž děti hravou formou objevují proměny přírody. Cílem programu je, aby děti vnímaly koloběh přírody, porozuměly její důležitosti a učily se ji chránit a pečovat o ni.
Program zároveň respektuje individualitu každého dítěte a umožňuje reagovat na aktuální potřeby skupiny i proměny v okolním světě.
Eliška

TVP třídy 1.A je zastřešen celoročním projektem:
„Pacička poznává roční období“
Ve spolupráci s dětmi provázíme Pacičku všemi našimi činnostmi, ukazujeme mu náš svět, co se nám líbí a co máme rádi.
Zároveň se od sebe navzájem učíme sociálním dovednostem, vhodnému řešení problémů, enviromentálnímu cítění a také spolu zvyšujeme fyzickou zdatnost ve třídě i na hřištích.
Ivča a Zdena
Třída 1.B
Třída 1.B je heterogenní pro děti od 3-6 let. V tomto školním roce bude realizován třídní vzdělávací plán SE LVÍČKEM ARJE ZA POZNÁNÍM, pomáhá dětem v mateřské škole rozvíjet kamarádské a ohleduplné chování. Jeho cílem je vzbudit a podporovat u dětí prosociální chování a vytvářet prostředí, ve kterém se budou cítit bezpečně, přijatě a spokojeně. Program vychází z potřeby rozvíjet u dětí sociální dovednosti, empatii a schopnost spolupracovat.
V bezpečném a podnětném prostředí mateřské školy se děti učí vnímat své emoce, respektovat ostatní a řešit situace přirozenou cestou – prostřednictvím hry, příběhů a společných zážitků. Lvíček Arje, veselý a laskavý průvodce dětí, je motivuje k objevování světa kolem sebe i uvnitř sebe. Učí je chápat své pocity, sdílet radost a vytvářet prostředí, kde se každý cítí dobře, bezpečně a má své místo.
Projekt podporuje sebedůvěru, otevřenost a vzájemnou pomoc, které jsou základem zdravých mezilidských vztahů a pozitivní atmosféry ve třídě i celé školce.
Míša a Lucka

Třídní vzdělávací program třídy 2. A vychází ze školního vzdělávacího programu „Jaro, léto, podzim, zima“ a nese název „Cestování s psím kamarádem Alíkem“
Markéta a Týna

Třídní vzdělávací plán třídy 2.B nesoucí název „Putování s tygrem” ze školního vzdělávacího programu s názvem Jaro, léto, podzim, zima. TVP je tvořen jednotlivými integrovanými bloky, které poskytují pestrou vzdělávací nabídku.
Prostřednictvím jednotlivých vzdělávacích celků vedeme děti k citlivému vnímání přírody a změn souvisejících s ročním obdobím. Připomínáme si tradice a pranostiky napříč celým rokem. Jednotlivé bloky přizpůsobujeme nejen vnějším podmínkám, ale také individuálním potřebám a zájmům dětí. TVP odráží všechny hlavní cíle a principy předškolního vzdělávání. Soustředíme se na rozvoj fantazijního světa dětí, prohlubování poznatků o sobě samých a o světě kolem nás. Děti se učí fungovat v rámci kolektivu, dochází k základnímu procesu socializace a děti si tak osvojují základy sociálních dovedností, empatie, naslouchání, chápání sociálních rolí a třídy jako celku.
Zaměřujeme se na tvůrčí činnosti, které prohlubují dětskou kreativitu a vnímání estetického prostředí. Dále naší vzdělávací nabídku provádějí rozmanité druhy činností. Hudební činnosti, pohybové činnosti, předmatematické činnosti rozvíjející grafomotoriku a v neposlední řadě se soustředíme také na seznámení dětí s literárními základy přizpůsobené věku a potřebám dětské skupiny.
Dia
na a Štěpánka
Charakteristika
TVP třida 3.A
Třídní vzdělávací
Cesta za poznáním s Chlapcem, krtkem, liškou a koněm
program navazuje na ŠVP „Jaro, léto, podzim, zima“ a je v souladu s cíli předškolního vzdělávání. Vychází z potřeb a zájmu dětí, konkrétních podmínek FMŠ Na Výšinách, tj. velikosti školy, počtu a složení dětí, spolupráce s rodiči i dalšími subjekty.
TVP odpovídá základním požadavkům na výchovu a vzdělávání dětí předškolního věku. Je sestaven tak, aby reprezentoval hlavní cíle předškolního vzdělávání:
- Rozvíjení dítěte a jeho schopnosti učení
- Osvojení si základu hodnot, na nichž je založena naše společnost
- Získání osobní samostatnosti, schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí
Budeme usilovat o to, aby se děti ve třídě sblížily, dovedly spolupracovat, vybudovaly si základy správného chování, držení hodnot a mnoho dalšího. Harmonický rozvoj každého dítěte budeme podporovat vzájemnou tolerancí a respektem každého dítěte. Budeme podporovat rozumný náhled na svět, vlastní tvořivost, prostor pro vlastní názor apod. Budeme reagovat na podněty a náměty dětí.
Při tvorbě TVP vycházíme z věkového složení dětí a z přesvědčení, že přirozeností dítěte je zvídavost, proto většinu poznatků a dovedností děti získají přirozenou cestou. Spontánní a řízené činnosti jsou obsahem plánování a jsou vzájemně propojeny. Umožňujeme dětem získávat přiměřenou fyzickou, psychickou a sociální samostatnost s přihlédnutím k individuálním zvláštnostem, schopnostem a jejich věku.
TVP vychází z přirozeného vývoje dětí, z podmínek naší školy, složení třídy a zpracovává hlavní cíle ŠVP do jednotlivých celků. V programu se prolínají a ovlivňují všechny výchovné oblasti RVP pro předškolní vzdělávání – oblast biologická, psychologická, interpersonální, sociálně kulturní a environmentální.
Jája a Monika
Charakteristika TVP třída 3.B
Třídní vzdělávací program je tvořen integrovanými bloky, které dětem přinášejí pestrou a smysluplnou vzdělávací nabídku. Obsah jednotlivých bloků průběžně přizpůsobujeme ročnímu období, aktuálním situacím i individuálním potřebám a zájmům dětí. Díky tomu mohou přirozeně růst, učit se vlastním tempem a objevovat svět způsobem, který je podporuje a motivuje.
Velkou pozornost věnujeme vztahům ve třídě. Děti se učí spolupracovat, naslouchat, rozvíjet empatii a chápat různé sociální role. Budují si pocit bezpečí a sounáležitosti, postupně se začleňují do kolektivu a získávají jistotu v komunikaci i vzájemném respektu.
Celým rokem nás provází třídní projekt „Cestujeme z pohádky do pohádky“, díky němuž děti rozvíjejí fantazii, tvořivost a chuť objevovat. Pohádková témata využíváme k poznávání sebe sama, svého okolí i umění, které nás obklopuje. Děti mají možnost vtáhnout vlastní nápady do společného dění a prožívat příběhy nejen pasivně, ale i skrze pohyb, hudbu, výtvarné činnosti a hru.
Marťa a Simča

Třídní vzdělávací plán 3.D
TVP představuje plán činností pro danou třídu rozvržený na časové úseky a vychází ze ŠVP FMŠ Na Výšinách pod názvem Jaro, léto, podzim, zima a RVP pro předškolní vzdělávání. Obsahuje čtyři hlavní témata a množství podtémat, které na sebe navazují a jejich prostřednictvím jsou plněny cíle ve všech oblastech předškolního vzdělávání. Zařazujeme i neplánovaná témata, která vychází z dané situace a reagují na zájem dětí. Časové rozmezí je v kompetenci obou učitelek na třídě. Vyvážeností spontánních a řízených činností získávají děti přiměřenou fyzickou, psychickou a sociální samostatnost a základy očekávaných kompetencí důležitých pro jejich další rozvoj a vzdělávání a pro vstup do ZŠ. Jelikož se jedná o předškolní třídu, zaměřujeme se na diagnostiku školní zralosti a připravenosti, podporujeme přirozený vývoj řeči a pro děti s OMJ zařazujeme též výuku češtiny.
Název TVP třídy 3. D je „ POJĎME VŠICHNI SPOLU NA MRAVENČÍ HORU aneb co už víme, co už známe?“. Naše třída představuje jedno společenství, stejně jako je tomu v mraveništi. Postupně a společnými silami plníme v mraveništi během roku různé úkoly, překonáváme překážky a prožíváme společné zážitky. Každý měsíc nás provází jedna cnost, které se s dětmi věnujeme. Tyto cnosti jako jsou přátelskost, respekt, pracovitost, štědrost, samostatnost, trpělivost, zvídavost, odvaha, zodpovědnost a sebedůvěra pomohou dětem nejen při vstupu do ZŠ, ale budou se s nimi setkávat po celý život.
Péťa a Týnka











